صفحه كلبه سبز

اسباب وسعت روزي
عواملي که روزيمان را زياد مي کند

آموزه‌هاي تربيتي قرآن و دستورهاي معصومان عليهم‌السلام درباره عوامل وسعت روزي و يا کمي رزق، بيانگر حقايق ارزشمندي است که در پرتو آن‌ رابطه ما با پروردگارمان و نيز رابطه ما با جامعه اسلامي و رابطه ما با خود و خانواده مان که در جلوه‌هاي رفتار و گفتار تجلي مي‌يابد، حساس تر، دقيق‌تر و انديشه‌گرايانه‌تر خواهد بود. با اين معارف ديني، تمامي اعمال خويش را با نگاهي دقيق‌تر و حساب شده‌تر انجام مي‌دهيم و با توجه به آثار هر يک در خود، خانواده و جامعه، مسؤوليت بيش‌تري احساس مي‌کنيم. برخي از اين عوامل عبارتند از:

1. تقوا و پرهيزکاري

قرآن کريم مي‌فرمايد هر کس از خدا پروا کند، پروردگار براي او راه بيرون شدن از سختي‌ها را قرار مي‌دهد و از جايي که حسابش را نمي‌کند، به او روزي مي‌رساند (طلاق، آيه 2 و 3.) رزق بي گمان و يا لطفي که بدون تدبير براي انسان فراهم مي‌شود، نعمتي است که امام صادق عليه‌السلام آن را مخصوص بندگان با ايمان خداوند دانسته و ضمن تفسير آن به مبارک و پرخير بودن، حکمت اين رحمت را ارتباط بيش‌تر مؤمنان با خداوند از راه دعا به درگاه او مي‌داند تا بيش‌تر از هميشه، رزق و روزي بدون پيش بيني نصيب خود سازد.

2. ياد خداوند و سپاسگزاري از نعمت‌هاي او

«شکر» عامل بسيار مؤثر در افزايش نعمت‌ها و الطاف الهي است که خداوند با صراحت بدان اشاره فرموده است؛ هرگاه شکر نعمت‌ها را به جا آوريد و آن را در موارد واقعي صرف کنيد، نعمت را بر شما افزون مي‌کنم. (ابراهيم، آيه 7) «تکبير» نمادي از ياد خداوند در سراي دل است که رسول خدا اين گونه بر آن تاکيد کرده است: «کسي که رزق او کم شده است، زياد تکبير بگويد تا ياد خداوند باعث گشايش روزي او گردد.» (کنزل العمال، خ 9325)

3. نيکوکاري، خوش‌اخلاقي و مهرباني

نيکوکاري، خوش‌اخلاقي و مهرباني و پذيرايي از بندگان صالح خدا با نعمت‌هاي الهي در دست ماست. اين کار پسنديده، رضايت پروردگار را در رسيدگي به صالحان و مومنان فراهم مي‌کند. از اين رو چون خدا صلاحيت و اهليت براي انسان مي‌بيند، لطف و رحمت بيش‌تر خود را نثار وي مي‌کند. اميرمومنان علي عليه‌السلام در اين باره مي‌فرمايد: «پاکي نيت و طراوت انديشه، دوري از تنگ نظري در برخوردها، سهل گرفتن در زندگي با ديگران، گشايش چهره و خوش برخورد بودن با برادران مسلمان، گنج‌هاي رزق آدمي و باعث افزايش روزي انسان‌ها خواهد بود.» (بحارالانوار، ج 77، ص 287)

4. انفاق از دارايي و پرداخت حقوق مالي

صدقه فراوان و خرسند ساختن ديگران با کمک‌هاي مالي، خرسندي خداوند را به دنبال دارد و تاثيري بسيار در کسب روزي به همراه خواهد داشت.

5. بيداري صبحگاهان و هميشه با وضو بودن

اذان صبح تا طلوع آفتاب لحظه‌هايي است که نوعي سبکبالي، طراوت روحي و شادي خاطر را براي تمامي روز بيداران به همراه دارد، به گونه‌اي که هيچ گونه افسردگي روحي و خمودي فکري در انسان احساس نمي‌شود، و با نشاطي غير قابل توصيف به کارهاي شايسته مي‌پردازد. ارزاق بندگان در اين اوقات تقسيم مي‌شود و خوابيدن در بين‌الطلوعين کراهت دارد.

آنان که توفيق بيداري در اين لحظات را دارند، افزون بر رزق عادي، نوعي افزايش روزي نيز نصيبشان مي‌شود. وضوي دائم و طهارت هميشگي، راحتي روح و برکات لحظه‌هاي روز و افزايش روزي را به دنبال دارد.

6. دوري از گناه، ظلم و نافرماني خداوند

ويژگي ذاتي اطاعت و استفاده نعمت‌هاي الهي در مسير حقيقي آن، فزوني تمام داده‌هاي خداوند و ريزش الطاف چشمگير ديگري را به همراه دارد و عملکرد ذاتي گناه، معصيت و مصرف نعمت‌هاي خداوند در مسيري نادرست و عليه دستورهاي الهي، تنگي معيشت و کمي رزق و زندگي سخت و دشواري را به همراه خواهد داشت. از اين رو پيشوايان معصوم عليهم السلام فرموده اند: «با گناه افراد، درب رحمت و روزي خداوند به روي آنان بسته مي‌شود؛ برکات رزق برطرف مي‌گردد، گوارايي و شادکامي و راحتي از زندگي زدوده مي‌شود و مسير گذران عمر با دشواري و سختي همراه خواهد بود.» (همان، ج 5، ص 144 تا 149)

7. دعا کردن

روزي اميرمومنان علي عليه السلام رو به فرزند خود امام مجتبي (عليه‌السلام) کرد و فرمود: «پسرم! همان کسي که گنج‌هاي آسمان‌ها و زمين را در اختيار دارد، به تو اجازه دعا و درخواست داده و اجابت آن را نيز تضمين کرده است. به تو امر کرده که از او بخواهي تا به تو عطا کند و از او درخواست رحمت کني تا رحمتش را بر تو فرو فرستد... هرگاه بخواهي با او درد دل مي‌کني و ناراحتي و مشکلاتت را در برابر او قرار مي‌دهي، از او در کارهايت استعانت مي‌جويي و از خزائن رحمتش چيزهايي را مي‌خواهي که جز او کسي قادر به عطاي آن نيست مانند عمر بيش‌تر، تندرستي بدن و وسعت روزي. پس خداوند کليدهاي خزاينش را در دست تو قرار داده است. بنابراين هرگاه خواستي مي‌تواني به وسيله دعا درهاي نعمت خدا را بگشايي و باران رحمت او را فرودآوري.» (نهج‌البلاغه، نامه 31، بخش 64 و 70)

بر پايه چنين بينشي دستور دعا کرده به هنگام کمي روزي داده شده، تا با استمداد از خداوند، توکل به او و جلب رحمت، درهاي نعمت و برکت الهي را بگشاييم؛ شيوه‌اي که معصومان عليهم‌السلام داشتند و همواره با دعاهاي خود مشکلات ديگران را برطرف مي‌کردند.

چند وسيله بيماري زا در آشپزخانه

 نسيبه رجبي

هرساله ميليون‌ها نفر درسراسر جهان دچار مسموميت غذايي مي‌شوند. براي اين كه بتوانيد در برابر بيماري‌هاي ناشي از غذاها از خود محافظت كنيد، بايد كاري انجام دهيد، اما با برخي اقدامات پيشگيرانه مي‌توانيد از خطرات آن بكاهيد.

تعدادي از اين اقدامات محافظتي، مانند شستن دست‌ها قبل از غذاخوردن، منطقي و عقلاني هستند، اما ساير موارد خيلي آشكار و روشن نيستند. ما سعي مي‌کنيم پنج نمونه از منابع شگفت‌انگيز ويروس‌هاي مسموميت غذايي را كه در آشپزخانه پيدا مي‌شوند، به شما معرفي نموده و روش مراقبت از خود را در برابر آن‌ها به شما آموزش دهيم.

1. اسفنج آشپزخانه: اين وسيله 150 برابر بيش‌تر از جامسواكي داراي باكتري، كپك و مخمر است. دكتر روب دونوفريو، كارشناس ارشد علوم و مدير بخش ميكروبيولوژي بنياد بهداشت ملي (NSF) مي‌گويد: «شما در زمان شست وشو با اسفنج باكتري‌ها را حمل مي‌كنيد، اما چون اسفنج را به ندرت در بين استفاده ضدعفوني مي‌كنيد، ميكروب‌ها چندبرابر مي‌شوند.» با وجود اين كه بيش‌تر ميكروب‌ها باعث بيماري شما نمي‌گردند، اما برخي مانند «سالمونلا و اي.كولي» مي‌توانند سبب بروز بيماري‌هاي جدي گردند. بهترين روش براي ميكروب زدايي اسفنج اين است كه هر روز اسفنج نمناك را براي دو دقيقه در مايكرويو قرار دهيد و هر دو هفته يك بار آن را تعويض كنيد.

2. يخچال: هواي سرد رشد باكتري‌ها را كند مي‌كند، بنابراين بايد توجه داشته باشيد كه دماي يخچال شما نبايد بالاتر از 40 درجه فارنهايت برود. مي‌توان خطر بيماري‌هاي ناشي از مسموميت غذايي را با اندازه گيري دماي يخچال با دماسنج، كاهش داد. شما مي‌توانيد يك دماسنج مخصوص يخچال و فريزر از فروشگاههاي لوازم خانگي و آشپزخانه خريداري كنيد.

3. تخته برش: باكتري‌هاي موجود در گوشت، مرغ و ماهي خام مي‌توانند موادغذايي پخته شده و محصولات تازه را آلوده كنند. شيوه مهم براي كاهش اين خطر، استفاده از تخته برش‌هاي جداگانه براي گوشت، مرغ، ماهي و فرآورده‌هاي دريايي خام و غذاهاي پخته شده مي‌باشد.

4. تخم مرغ خام: اگر از خوردن تخم مرغ‌هايي با زرده شل يا كش رفتن از خميرهاي شيريني خام هنگام آشپزي لذت مي‌بريد، بايد بگوييم كه تنها شما اين كار را انجام نمي‌دهيد. اما انجمن پزشكان اروپا توصيه كرده است كه از خوردن تخم مرغ خام يا درست پخته نشده، به دليل امكان ايجاد بيماري‌هاي ناشي از مسموميت غذايي مانند سالمونلا، به ويژه براي بچه‌ها و افراد سالخورده خودداري كنيد. اگر نمي‌توانيد خود يا فرزندتان را از اين كار منع كنيد يا هميشه با دستورهاي آشپزي‌اي سروكار داريد كه در آن از تخم مرغ خام يا نيمه پخته استفاده مي‌شود، از تخم مرغ‌هايي كه با پوست پاستوريزه مي‌شوند مصرف كنيد. آن‌ها با تخم مرغ‌هاي معمولي هيچ تفاوتي ندارند به جز اين كه بر روي آن‌ها عمليات حرارتي صورت گرفته تا هرگونه باكتري خطرناك را از بين ببرند و شما بتوانيد با اطمينان كامل آن‌ها را به صورت پخته يا نيمه پز استفاده كنيد.

5. غذاهاي مانده: شما بايد غذاهاي پس مانده‌اي که مدتي از طبخ آن گذشته است را دور بريزيد؛ زيرا اين موادغذايي با شيوع مسموميت غذايي ارتباط مستقيم دارد. اما طبق بررسي انجام گرفته در دانشگاه روتگرز، تنها حدود 60 درصد از آمريكايي‌ها خانه خود را به منظور از بين بردن آلودگي‌هاي ناشي از غذاهاي پس مانده بررسي مي‌كنند. هرگاه غذاي پس مانده‌اي در يخچال خانه داشتيد، حتما از سالم بودن آن اطمينان يابيد و همواره موادغذايي را كه درخانه ذخيره كرده ايد، بررسي كنيد.

 كلبه سبز

سلامت خانواده
بهترين ورزش براي كاهش وزن

از نظر پزشكي شنا بهترين ورزش براي كاهش وزن محسوب مي‌شود، دليل آن درگير شدن همه عضلات بدن هنگام انجام دادن اين ورزش است.
بين تحرك و انرژي دريافتي بدن بايد تعادل وجود داشته باشد. به هم خوردن اين تعادل موجب بروز چاقي مي‌شود. چاقي داراي درجه بندي است، كنترل نشدن چاقي از هر نوعش به بروز انواع مختلف بيماري مي‌انجامد.
مكانيزه شدن كارخانجات، يكي از دلايل كم تحركي و به تبع آن بروز چاقي در جوامع امروزي شده است.
افراد درگير در كارخانه‌هاي مكانيزه شده بايد فعاليت‌هاي بدني ديگر را جايگزين كنند تا كالري مازاد بدن خود را بسوزانند.
براي ايجاد برقراري تعادل بين تحرك بدني و توانايي جسمي افراد بايد فعاليت بدني انجام دهند كه منجر به آسيب جسمي نشود.
فرد هنگام انجام تحرك بدني به ازاي هر سه كلمه حرفي كه مي‌زند بايد يك بار اقدام به تنفس عميق كند.
تنفس به ازاي هر سه كلمه، يكي از راه‌هاي مطلوب بودن تحرك است. افزايش ضربان قلب به ميزان 20درصد نيز يكي از تحركات بدني مطلوب براي مصرف كالري است.
انجام تحرك متناسب با توانايي جسمي يكي از راه‌هاي حفظ سلامتي است؛ گرچه به همه افراد پيشنهاد مي‌شود كه پياده روي داشته باشند ولي بايد توجه كرد كه افراد مبتلا به «آرتروز» فقط در مكان صاف مي‌توانند اين كار را انجام دهند.
از نظر پزشكان، شنا بهترين ورزش براي همه اقشار جامعه است، حتي راه رفتن در آب هم موجب كاهش وزن افراد مي‌شود.
ورزش شنا مطلوب‌ترين ورزش از نظر پزشكي است، چون همه عضلات بدن در ورزش شنا درگير هستند، بنابراين تأثير زيادي در متعادل كردن وزن افراد دارد.
زمان متناسب براي ورزش 30 دقيقه در روز است كه مي‌توان اين زمان را طي روز به صورت سه زمان 10دقيقه‌اي تقسيم كرد.
كاهش وزن براي افراد بيمار هم بسيار مفيد است. به طور مثال اگر افراد مبتلا به فشار خون 10كيلو از وزنشان را كاهش دهند، به مقدار 10ميلي متر جيوه فشار خون خود را كاهش مي‌دهند.

حديث خانواده
زندگي گوارا با اخلاق

امام على عليه‌السلام:
هر كس خوش اخلاق باشد، زندگى‌اش پاكيزه و گوارا مى‌گردد.
نهج البلاغه، خطبه 184

چراغ خانواده
پازل به هم ريخته گفت و گو پس از جر و بحث را مرتب كنيد... (بخش نخست)

وقتي كه سرموضوعي با همسرتان بحث مي‌كنيد، معمولا احساس فاصله گرفتن از يكديگر در وجودتان شكل مي‌گيرد.
اما نه فقط به دليل اتفاق‌هايي كه رخ داده است، بلكه از طرفي حتي نمي‌دانيد كه چطور بايد باب گفتگو را مجددا با شريك زندگيتان بازكنيد. وقتي جر و بحث شروع مي‌شود، به سختي مي‌توان بر اعصاب و هيجانات خود مسلط بود، به همين سبب گاه شورش را در‌آورده و بدون فكر هرچيزي را به زبان مي‌آوريم. وقتي كه طوفان آرام مي‌شود احساس ناراحتي و گاه حتي پشيماني به سراغمان مي‌آيد. اما نمي‌دانيم كه بهترين راه صحبت مجدد چيست و چطور مي‌شود درشرايطي آرام و منطقي بر اوضاع مسلط شد.
توصيه‌هاي زير به شما كمك مي‌كند تا قبل، بعد و درحين گفت وگو از ايجاد تنش پيشگيري و باهوش و درايت، باب صحبت را باز كنيد...
غرورتان را زير پا بگذاريد
پس از دعوا، توهين‌ها و بي احترامي‌ها معمولا جاي خود را به نااميدي مي‌دهد و زن و شوهر هر كدام به سويي مي‌روند. دراين اوضاع احساس اين‌كه چطور از اين برزخ بيرون بيايند، سراغشان مي‌آيد. حال آن‌كه رعايت چند نكته ظريف كافي است تا همه چيز روبه راه شود. نخست مسؤوليت كاري را كه كرده‌ايد بپذيريد، غرورتان را زيرپا بگذاريد و اولين گام را براي آشتي برداريد. اين راهكار مي‌تواند چشمه اميد در رابطه شما باشد و دليلي بر رشد و تكامل است. قهر و كز كردن درگوشه‌اي از خانه هيچ كمكي به بهبود اوضاع نمي‌كند، سكوت حتي مي‌تواند همه چيز را بدتر كند. سپس با خود بسنجيد كه مي‌توانيد از توهين‌هايي كه به يكديگر كرده‌ايد، بگذريد و يا درخواست‌هايي كه از هم داريد بر خلاف اصول و معيارهايتان است يا نه.
ادامه دارد