صفحه آخر

نگاهي به بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با اعضاي خبرگان؛
سه قابليت مهم مجلس خبرگان كه كم تر مورد توجه قرار گرفته است

"به نظر من مجلس خبرگان مهم‎ترين جايي است كه بايستي متوجّه به وظايف خودش باشد"(1)؛ اين جمله‎اي بود كه رهبرانقلاب اسفند 94 در ديدار با اعضاي مجلس خبرگان مطرح كردند. نگاهي هر چند گذرا به اين ديدارها، نشان از توجه مضاعفِ ايشان به‎جايگاه خبرگان در سال‎هاي اخير دارد. انگار پاي رسالتي سنگين‎تر از پيش در ميان است.

به گزارش رجانيوز رهبر انقلاب در خرداد 95 به نقش اتحاديه‎ها، انجمن‎ها و سنديكاهاي مختلف در دنيا كردند و اجتماع خبرگان را اجتماعي مهم خواندند. ايشان فرمودند: «امروز شما نگاه كنيد به دنيا، مي‎بينيد به بهانه‎هاي مختلف افرادي را كه داراي مشتركاتي هستند زير نام‎هاي مختلف جمع مي‎كنند -به نام اتّحاديه، به نام انجمن، به نام سنديكا- و اين مجموعه‎ها، كارهاي بزرگي را انجام مي‎دهند كه گاهي خيلي ارتباط با حرفه آن‎ها هم ندارد. فرض كنيد اتّحاديه‎ اقتصاددانان، اتّحاديه حقوقدانان بين‎المللي، اتّحاديه هنرمندان بين‎المللي مي‎بينيد درباره فلان مساله سياسي در كشور يا در دنيا، در سطح بين‎المللي اظهار نظر مي‎كنند. يعني اتّحاديه‎ها را به وجود مي‎آورند براي اين‎كه افرادي كه داراي يك وجه مشتركي هستند -حالا به هر صورت- ولو سلايق مختلف و آهنگ‎هاي مختلفي دارند امّا دُور هم جمع بشوند؛ نفْس اين اجتماع يك فرصتي به آن‎ها مي‎دهد كه بتوانند كارهاي بزرگي را انجام بدهند و در مسير حركت كشور خودشان، يا حتّي در مسير حركت‎هاي بين‎المللي، اثرگذاري كنند؛ اين در دنيا معمول است. »

ايشان به سخنان حضرت امام(ره) نيز اشاره كردند: «ما فراموش نمي‎كنيم اوايل نهضت –سال‎هاي ۴۱ و ۴۲- امام راحل عظيم‎الشّأن (رضوان‎ا... عليه) سفارش مي‎كردند، پيغام مي‎فرستادند به علماي شهرستان‎ها كه شما هر چند وقت يك بار دُور هم بنشينيد، ولو يك چايي بخوريد؛ همين‎قدر دُور هم باشيد و همديگر را ببينيد، ولو يك بحث جدّي مهمّي هم در بين نباشد؛ يعني اجتماع جمع علما و خبرگان ديني و علمي در كشور اين‎قدر اهمّيت دارد. » (2)

*نبايد گفت آقا اجرا دست ما نيست؛ يك چيزي بالاتر از اجرا دست شما است

پس از اين دو مقدمه بود كه ايشان به فرصت بزرگ خبرگان پرداختند: «نبايد گفت آقا اجرا كه دست ما نيست؛ بله، اجرا دست اين مجلس نيست، دست مسؤولين است؛ لكن يك چيزي بالاتر از اجرا دست شما است و آن، افكار عمومي است. شما يا امام‎جمعه‎ايد يا نماينده ولي‎فقيه‎ايد يا مدرّس عالي‎رتبه حوزه‎ايد يا روحاني سرشناس و محترميد؛ شما مي‎توانيد روي افكار عمومي اثر بگذاريد؛ وقتي افكار عمومي شكل گرفت، يك گفتماني در جامعه نسبت به يك مساله‎اي به وجود آمد، اين به‎طور طبيعي مجريان و قانون‎گذاران و دست‎اندركاران را به دنبال خود خواهد كشاند؛ اين يك چيز طبيعي است. بنابراين به نظر من اين مجلس از اين جهت يك چيز فوق‎العاده‎اي است؛ يك پديده‎اي است؛ ما بايد به اين اهمّيت توجّه بكنيم. »

ايشان اين‎گونه نتيجه‎گيري كردند: «با توجّه به اين هويت برجسته و متعالي، اين مجلس مي‎تواند در جهت هدف‎هاي انقلاب كارهاي بزرگي را انجام بدهد. بنده در چند سال قبل از اين -شايد در يكي دو دوره‎ قبل از اين- در همين مجلس گفتم (3) كه شما مي‎توانيد درباره مسائل گوناگون قطعنامه صادر كنيد؛ درباره يك مساله خاص متمركز بشويد، [بگوييد] اين خواستِ مجلس خبرگان است؛ مجلس خبرگان هم منتخب مردمند، خودشان هم آدم‎هاي معمولي و متعارف نيستند، با مردم مرتبطند، مردم به اين‎ها اعتماد دارند، خودشان اهل خبره‎اند، اهل نظرند، اهل تشخيصند؛ در مساله‎اي كه تشخيص مي‎دهند، مي‎توانند يك درخواستي داشته باشند، يك خواسته‎اي داشته باشند؛ يا از رهبري يا از دولت يا از قوه‎ قضائيه يا از مجلس يا از دستگاه‎هاي مختلف. اين راجع به اين نكته اوّل كه هويت اين مجلس است و اين به نظر من بسيار نكته مهمّي است. قدر اين مجلس را بايد همه بدانيم، هم شما بايد بدانيد، هم ماها بايد بدانيم، هم مسؤولين بايد بدانند؛ اين مجلس مي‎تواند منشأ آثار بزرگي باشد. » (4)

*سه كاركرد مغفول: 1) قابليت مواجهه با نظام سلطه، 2) نقد مسؤولين و انعكاس دردهاي مردم به آنان، 3) گفتمان‎سازي

اگر بخواهيم از اين زاويه به مجلس خبرگان رهبري نگاه كنيم، اين‎كه فضاي فكري و گفتماني كشور به كدامين سو خواهد رفت، مي‎تواند پيوند وثيقي با هوشياري و عملكرد همگرا و هوشمندانه اعضاي مجلس خبرگان داشته باشد.

در واقع انگار خبرگان از سه قابليت مهم اما مغفول برخوردار است كه اين سال‎ها موضوعيت بيش‎تري پيدا كرده. 1) حضور در صحنه تقابل ميان ايران اسلامي و مستضعفان عالم با نظام سلطه كه رهبرانقلاب شايد در اغلب ديدارها از آن به نوعي سخن به ميان آورده‎اند، 2) حضور در صحنه‎ نقد و بررسي دلسوزانه‎ عملكرد مسؤولان كشور و نقش‎آفريني به‎عنوان حلقه رابط ميان مردم و مسؤولان، 3) فرهنگ‎سازي و گفتمان‎سازي تدبير شده و فراتر از سخنراني‎هاي رايج.

البته خبرگان رهبري همواره بيانيه‎هايي پس از نشست‎هايش داشته كه در آن به مسائل داخلي و بين‎المللي توجه شده. منتهي به نظر مي‎رسد ظرفيت اين جايگاه بسيار فراتر از آن بيانيه‎هاست. همچنين جلساتي با مسؤولان داشته كه اين نيز مي‎تواند بسيار فراتر از گذشته برنامه‎ريزي شود.

علاوه براين توجه به قابليت مهمِ گفتمان‎سازي اعضاي مجلس خبرگان و توان انجام كارهاي بزرگ در جهت هدف‎هاي انقلاب، حسّاسيت مجموعه‎اي كه در تعيين رهبر نقشي تاريخ‎ساز دارد را دوچندان مي‎كند.

* در يكي كلمه مجلس خبرگان بايد انقلابي بماند؛ بايد انقلابي فكر كند و انقلابي عمل بكند

رهبر انقلاب، لب كلام را در انقلابي بودن مي‎دانند: «من اگر بخواهم در يك كلمه عرض بكنم، آن يك كلمه اين خواهد بود كه مجلس خبرگان بايد انقلابي بماند؛ بايد انقلابي فكر كند و انقلابي عمل بكند؛ اين خلاصه‎ مطلب. در تفسير اين مطلب، خيلي حرف مي‎شود زد. » (5)

بايد دنبال اسلام كامل باشيم

مقصد و آرماني كه در پايان تمامي اين ايفاي نقش‎ها جست‎وجو مي‎شود طبعاً اقامه دين است. رهبر انقلاب به صراحت مي‎فرمايند: «ما اگرچنان‎چه دنبال اقامه حكم الهي و دين الهي نباشيم، چرا اين‎جا هستيم؟ چرا بنده اين‎جا باشم؟ خب همان‎هايي كه بودند -يا آن‎ها يا امثال آن‎ها- بيايند اداره كنند حكومت را. ما هستيم براي اين‎كه مي‎خواهيم دين خدا را تحكيم كنيم؛ حاكميت دين خدا بايد تحقّق پيدا كند؛ ما دنبال اين هستيم؛ اين است كه اگرچنان‎چه كسي در راهش كشته شد، شهيد در راه خدا است؛ اين است كه مردم ما جوان‎هايشان را اين‎جور سخاوتمندانه دادند و هنوز هم دارند مي‎دهند؛ وَالّا اگر اين نبود، خب رونق اقتصادي را ديگران و ديگران [انجام مي‎دهند]؛ چرا بنده آخوند يا روحاني بيايم مشغول اين كارها بشوم؟ مي‎روم دنبال درس و بحث خودم؛ خب ديگران اين كارها را مي‎توانند بكنند و انجام مي‎دهند؛ در دنيا هم دارند انجام مي‎دهند. اگر بحث دين خدا و تحكيم دين خدا و حاكميت الهي نباشد، بودن من و شما در اين‎جا اصلاً ضرورتي ندارد. پس اين است: تحكيم اسلام. » (6)

ايشان تأكيد مي‎كنند: «ما بايد اين اصل را از ياد نبريم كه وظيفه‎ ما تحقّق بخشيدن به اسلام بكامله است؛ بايد دنبال اسلام كامل باشيم. اين‎جور نباشد كه از آرمان اسلام بكاهيم به‎خاطر اين‎كه مثلاً در فلان قضيه موفّق بشويم؛ نه، موفّقيت ما، پيشرفت ما وابسته به اين است كه ان‎شاءا... بتوانيم [اسلام كامل را محقّق كنيم]. اگر اين‎جور شد، خداي متعال هم كمك خواهد كرد، و نصرت الهي قطعاً و يقيناً و بدون هيچ ترديدي متوقّف به اين است كه ما دين خدا را نصرت كنيم. اِن تَنصُرُوا ا... ينصُركُم. » (7)

ايشان جالب است كه به تفصيل در همين ميانه‎ها بحث دين حداقلي و دين حداكثري را وسط مي‎كشند و به دين حداكثري توجه مي‎دهند. رهبر انقلاب حتي به بحث عدالت نيز مي‎پردازند و پس از شرح آيه‎ لِيقومَ النّاسُ بِالقِسط، تصريح مي‎كنند: «اين‎جور نيست كه اگر ما به قسط توجّه مي‎كنيم، حق داشته باشيم كه از اقامه صلات و اهمّيت دادن به صلات يا به زكات يا به امر به معروف و نهي از منكر غفلت كنيم، بلكه «اَنِ اعبُدُوا ا... وَ اجتَنِبُوا الطّاغوت» (8) - كه چندين بار اين لفظ و اين مضمون در قرآن تكرار شده - نشان مي‎دهد كه اصلاً خداي متعال پيغمبران را فرستاد براي توحيد، براي اجتناب از طاغوت، براي عبوديت خداوند؛ اساس كار اين است. يا وصيتي كه خداي متعال در آن آيه‎ شريفه‎ سوره‎ شوري، به نوح و به ابراهيم و به موسي‎ و به بقيه كرده است: اَن اَقيمُوا الدّين؛ (9) آن‎كه مورد نظر است، اقامه‎ دين است؛ يعني همه‎ دين را بايد اقامه كرد؛ وَ لاتَتَفَرَّقوا فيهِ كَبُرَ عَلَي المُشرِكينَ ماتَدعوهُم اِلَيهِ ا... يجتَبي اِلَيهِ مَن يشآءُ وَ يهدي اِلَيهِ مَن ينيب؛ (۱0) يعني همه‎ دين - همه‎ اجزا و همه‎ اركان دين - مورد توجّه است، و معارض اصلي هم در مقابل اين حركت و اين رويكرد - يعني اقامه دين بتمامه، بجميع اجزائه، بكلّه - عبارتند از قلدرهاي عالم، مستكبران عالم؛ كَبُرَ عَلَي المُشرِكينَ ما تَدعوهُم اِلَيه؛ (۱1) آن‎چه تو به آن دعوت مي‎كني، براي مشركين‎[گران است]؛ يا در آيه شريفه در اوّل سوره‎ مباركه احزاب؛ ياَيهَاالنَّبِي اتَّقِ ا... وَ لا تُطِعِ الكفِرينَ و المنِفقينَ اِنَّ ا... كانَ عَليمًا حَكيمًا؛ (۱2) يعني هم عليم است خداي متعال كه احاطه علمي دارد به تمام اجزا و ذرّات عالم و سازوكار زندگي ذرّات، و هم حكيم است؛ با حكمت، راه تو را در اين مجموعه مشخّص كرده و بايد دنبال كني. وَ اتَّبِع ما يوحي‎ اِلَيكَ مِن رَبِّكَ اِنَّ ا... كانَ بِما تَعمَلونَ خَبيرًا * وَ تَوَكَّل عَلَي ا... و كَفي‎ بِا... وَكيلًا؛ (۱3) در مقابله‎ با اين حركت تو، دشمني وجود خواهد داشت. بنابراين [قضيه] اين است. » (14)

*همه بدانند دشمن مي‎خواهد چه‎كار كند؛ حواسشان جمع باشد/بايد اسلام ناب را به جهان معرفي كنيم

رهبر انقلاب در مورد مواجهه‎ ايران اسلامي با مستكبران در ديدارهاي مختلف سخن گفته‎اند. ايشان به‎عنوان نمونه در ديدار با خبرگان و ناظر به مسؤولان دولتي مي‎فرمايند: «بايد همه تلاش كنند، همه كوشش كنند، همه كار كنند و همه بدانند دشمن مي‎خواهد چه‎كار كند؛ حواسشان همه جمع باشد. اين آن حسّاسيتي است كه من مي‎خواهم در همه مسؤولين كشور به‎وجود بيايد، بدانند كه دشمن در چه كار است؛ بدانند كه هدف دشمن چيست. » (15) رهبر انقلاب همگان را به مداقّه در ريشه‎هاي چالش‎هاي جهاني فرامي‎خوانند و از سطحي‎نگري در اين مصاف پرهيز مي‎دهند. (16) در كنار اين هوشمندي طبعاً عكس‎العمل و تدبير متقابل و خود را در وسط ميدان نبرد ديدن مطرح مي‎شود.

در اين مواجهه در عين حال بايد اسلام ناب را به رخ كشيد: «ما بايستي تلاش كنيم، يعني در نظام جمهوري اسلامي، كار بزرگ و مهم اين است كه ما همه - هر كسي در هر نقطه‎اي قرار دارد كه تواني در اين زمينه دارد - بايد تلاشمان اين باشد كه اسلام ناب را مطرح كنيم، اسلامِ طرفدار مظلوم و ضدّ ظالم را در دنيا مطرح كنيم. همان جواني كه در اروپا است، يا در آمريكا است، يا در مناطق خيلي دوردست است، از اين خصوصيت مبتهج مي‎شود، به هيجان مي‎آيد كه معلوم بشود اسلام عبارت است از نيرويي، انگيزه‎اي، فكري كه عليه ظالمين و ستمگران و به نفع مظلومين حركت مي‎كند، برنامه دارد و اين را وظيفه خودش مي‎داند. اسلامِ طرفدار عقلانيت، اسلامِ فلسفه‎هاي عميق، اسلامِ تفكّر، اسلامي كه در قرآن اين‎همه به عقل و فكر و لبّ (۱۷) و مانند اين‎ها اهمّيت داده شده را معرّفي كنيم؛ اسلامِ طرفدار عقلانيت و ضدّ قشري‎گري، ضدّ تحجّر، ضدّ اسير اوهام و تخيلات خود شدن - كه كساني به نام اسلام اين چيزها را دارند - اسلام ناب را نشان بدهيم، بگوييم اسلام، اين است؛ اسلامِ متعهّد در برابر لاابالي‎گري. بله، امروز دستگاه‎هاي فراواني جوان‎ها را به بي‎مبالاتي، به لاابالي‎گري، به لاقيدي در امور گوناگون سوق مي‎دهند. خب، اسلامي كه انسان را متعهّد دانسته، او را متعهّد مي‎خواهد و مي‎طلبد؛ اسلامِ حاضر در متن زندگي، در برابر اسلام سكولار! اسلام سكولار شبيه مسيحيت سكولار است كه مي‎رود در گوشه‎ كليسا، خودش را زنداني مي‎كند و در محيط واقعي زندگي هيچ حضوري ندارد؛ اسلام سكولار هم همين‎جور است؛ كساني هستند امروز دعوت مي‎كنند به اسلام منزوي؛ اسلامي كه هيچ كاري به كار زندگي مردم ندارد؛ مردم را به يك عبادتي، به يك چيزي گوشه‎ مسجد يا گوشه‎ي خانه‎ها فرامي‎خواند. اسلامِ واردِ در متن زندگي را معرّفي كنيم؛ اسلامِ رحمت به ضعفا؛ اسلامِ جهاد و مبارزه‎ با مستكبران. به نظر من اين يك وظيفه‎اي است كه به‎عهده همه است؛ دستگاه‎هاي تبليغاتي ما، دستگاه‎هاي علمي ما، حوزه‎هاي علميه ما بايد اين هدف را دنبال بكنند. اين‎كه امروز اسلام را آماج حملات خودشان قرار داده‎اند [به‎خاطر اين است]؛ آن كساني هم كه آماج قرار داده‎اند، مشخّص است چه كساني هستند و چه دستگاه‎هايي و چه جريان‎هايي هستند؛ مشخّص است؛ اين‎ها وابسته‎ به يك مجموعه‎ قدرتمندِ زر و زور سياسي و اقتصادي غالباً صهيونيست يهودي، و اگر صهيونيست يهودي هم نيستند صهيونيست غير يهودي - كه امروز در دنيا صهيونيست‎هاي غير يهودي داريم - هستند. در مقابل اين‎ها ما از اين فرصت استفاده كنيم و اين سؤال را مطرح كنيم در ذهن مردم دنيا و در ذهن جوان‎ها كه فكر كنيد، ببينيد چرا به اسلام اين‎همه حمله مي‎كنند؛ آن‎وقت اسلامِ واقعي را در اختيار اين‎ها بگذاريم. به نظر بنده اگر ما مجموعه‎ روحانيون و اهل علم و كساني كه در مسائل ديني كار مي‎كنند، در همه مسائل خودمان اين را هدف قرار بدهيم يعني تحقّق اسلام بكامله و مقابله با دشمني‎ها با اين شكل، موفّقيت‎هاي زيادي خواهيم داشت. » (17)

و نيز بايد به زخم‎هايي كه دشمن وارد مي‎كند، التيام بخشيد: «دشمن دارد زخم‎هايي را بر پيكر اين انقلاب مي‎زند و وارد مي‎كند، ما بايد به اين زخم‎ها التيام ببخشيم؛ يكي مساله تفرّق مذهبي و طائفي است -شيعه و سنّي- يكي مساله‎ اختلافات جناحي است؛ يكي مساله دوقطبي كردن‎هاي مصنوعي جامعه است؛ اين‎ها زخم‎هايي است كه دارند وارد مي‎كنند؛ بايد اين‎ها را التيام بخشيد. » (18)

بيانات رهبر انقلاب در اين زمينه گسترده است و مي‎تواند مورد رجوع مستقيم قرار گيرد.

*مجلس خبرگان يك واسطه‎اي بشود بين خواسته‎هاي مردم و بين مسؤولين محترم دولتي يا قضايي

رهبر انقلاب در خصوص قابليت مهم اعضاي خبرگان در انعكاس صداي مردم و نيز نقد مسؤولان تأكيد دارند: «مجلس خبرگان متشكّل از بزرگان و علما و شخصيت‎هاي موجّه در استان‎ها هستند؛ مي‎توانند تأثير بگذارند، مي‎توانند حرف مردم را بشنوند و آن را در اين‎جا مطرح كنند؛ مجلس خبرگان يك واسطه‎اي بشود بين خواسته‎هاي مردم و بين مسؤولين محترم دولتي يا قضايي؛ اين يكي از كارها است. » (19)

ايشان در باب نقد مسؤولان نيز مي‎فرمايند: ««بيان موضع‎گيري دو جور ممكن است؛ آن جوري باشد كه موجب فساد و موجد فساد باشد، نبايد باشد امّا بيان حقايق جوري كه مردم را آگاه كند، مسؤولين را آگاه كند، مسؤولين را متشكّر كند [مطلوب است]. گاهي انسان يك حرفي را مي‎زند اگرچه انتقادآميز است، مسؤولين مي‎آيند تشكّر مي‎كنند؛ براي خود ما مكرّر پيش آمده كه مسؤولين مي‎گويند آقا اين نكته‎اي كه شما گفتيد، كار ما را آسان كرد و ما مي‎توانيم كارمان را انجام بدهيم؛ ممكن است تشكّر بكنند از شما. اين هم اين مطلب. پس بنابراين در مورد مجلس خبرگان، عرض ما اين است كه مصلحت‎انديشي‎هاي شخصي رعايت نشود؛ رودربايستي‎ها رعايت نشود؛ مرّ حقيقت و آن‎چه وظيفه انسان است كه بايد در مقابل خداي متعال انسان جواب بدهد، آن را در نظر بگيريم؛ متوجّه سؤال پروردگار باشيم. » (20)

ايشان راه بقاي انقلاب را در اين مي‎دانند كه كشور قوي شود كه اگر چنين شد مي‎تواند از استكبار امتياز بگيرد. رهبرانقلاب تأكيد مي‎كنند: «اگر كشور ضعيف بود، استكبار كه هيچ، ابرقدرت‎ها كه هيچ، دولت‎هاي بي‎عُرضه و ضعيف و حقير هم از آدم طلبكاري مي‎كنند؛ اگر ضعيف شديم، اين‎جوري خواهد شد، [امّا] اگر قوي شديم، نه. » با اين مقدمه ايشان از اعضاي مجلس خبرگان مي‎خواهند كه عناصر اقتدار را از مسؤولان مطالبه كنند: «عناصر اقتدار را بايستي دولت و مجلس و ديگران دنبال باشند و اين مجلس مي‎تواند اين‎ها را مطالبه كند. شما مي‎توانيد از اين بنده‎ حقير مطالبه كنيد، از آقاي دكتر روحاني عزيزمان مطالبه كنيد، از آقايان مجلس مي‎توانيد مطالبه كنيد، از قوّه قضائيه مي‎توانيد مطالبه كنيد؛ مي‎توانيد مطالبه كنيد اين عناصر را. اين جمع باعظمت و اين جمع استثنايي، كه گفتيم يك پديده و يك موهبت الهي است، اين كارها را مي‎تواند انجام بدهد. روي يك نقطه متمركز بشويد، آن نقطه را دنبال بكنيد، افكار عمومي را همراه كنيد؛ اين مي‎شود آن چيزي كه حقيقتاً شايسته است. » (21)

در اين زمينه نيز رهبر انقلاب فرمايشات زيادي دارند كه به‎عنوان نمونه به اين محورها اشاره شد.

*اين مطالبي كه عرض كرديم، فقط نصيحت و درددلِ بين ما نيست؛ بايد گفتمان بشود

با تمام اين‎ها شايد بتوان گفت قابليت گفتمان‎سازي اعضاي خبرگان قابليتي بسيار كليدي است كه خيلي فراتر از آن چه اكنون مورد توجه است، مي‎تواند در كشور اثرگذار شود.

رهبرانقلاب در سال 92 محورهاي مختلفي را در باب مسائل كشور برمي‎شمرند و سپس به مساله گفتمان‎سازي مي‎رسند: «آخرين مطلب، مساله گفتمان‎سازي است. اين مطالبي كه عرض كرديم، اين‎ها فقط نصيحت و درددلِ بين ما نيست كه شما بگوييد بنده بشنوم، بنده بگويم شما بشنويد، بايد اين‎ها به‎صورت گفتمان در بيايد. گفتمان يعني باور عمومي؛ يعني آن‎چيزي كه به‎صورت يك سخنِ مورد قبول عموم تلقي بشود، مردم به آن توجه داشته باشند؛ اين با گفتن حاصل مي‎شود؛ با تبيينِ لازم - تبيين منطقي، تبيين عالمانه و دور از زياده‎روي‎هاي گوناگون - حاصل مي‎شود؛ با زبان صحيح، با زبان علمي و منطقي و با زبان خوش، بايستي اين مطالب را منتقل كرد. » (22)

رهبر انقلاب از نقش مردم در صحنه‎ها مي‎گويند: «ما هر جايي كه به خدا تكيه كرديم، به نيروي مردم تكيه كرديم و حاضر به حركت جهادي شديم، پيروز شديم؛ نگاه كنيد شما از اول انقلاب تا حالا، هر جا ما مردم را آورديم وسط كار، به نام خدا شروع كرديم و حركتمان حركت جهادي بود، ما در آن‎جا پيروز شديم. در خود اصل انقلاب اين اتفاق افتاد، مردم آمدند، مردم خيابان‎ها را پر كردند، قشرهاي مختلف مردم آمدند وسط ميدان، و حركت حركت جهادي بود. در دفاع هشت ساله - هشت سال جنگ شوخي نيست؛ هشت سال جنگ را بر اين مملكت تحميل كردند - مردم آمدند وسط كار. امام (رضوان ا... تعالي عليه) - كه روح مطهر اين مرد بزرگ شاد باد و با انبياء و اولياء محشور باد - راز قضيه را فهميد كه بايد چه‎كار بكند؛ خدا به او الهام كرد، او را هدايت كرد، مردم را آورد وسط ميدان و نام خدا را سرِدست گرفت و حركت كرد. در جنگ هشت ساله ما پيروز شديم؛ در همه موارد ديگري كه مردم آمدند و خداي متعال بر زبان و دل مردم حاكم بود و كار كار جهادي بود، ما پيروز شديم؛ اين‎هم يك واقعيتي است. » (23)

نگاه به مردم به مثابه‎ يك موتور محرك كه اگر به خروش بيايد خود مي‎تواند مثل سال‎هاي آغازين انقلاب بسياري از مشكلات و مسائل را با روحيه‎اي جهادي حل و فصل كند، در اين ميان از اهميتي جدي برخوردار است.

*جمع‎بندي

مجلس خبرگان رهبري جايگاه رفيعي است كه ظرفيت بسياري بالايي براي نقش‎آفريني در مناسبات مختلف داخلي و جهاني دارد. به نظر مي‎رسد در سال‎هاي اخير رهبرانقلاب نيز توجه بيش‎تري به اين ظرفيت و اين جايگاه داده‎اند. امسال هم بيانات رهبرانقلاب را مي‎توان در ادامه همين مسير تلقي كرد.

در جريان انتخابات خبرگان، آيت‎ا... ميرباقري نيز تصريح كرده بود: «مجلس خبرگان رهبري بايد حامي ولي فقيه در گفتمان‎سازي نسبت به مطالباتشان، و پيگير تبديل آن مطالبات به مطالبات عمومي از دستگاه‎ها و حاكميت باشد و براي تحقق آن مطالبات، نظارت كند. » (24)

پي‎نوشت‎ها

1- بيانات در ديدار رئيس و اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، 20/12/1394

2- بيانات در ديدار رئيس و اعضاي مجلس خبرگان رهبري، 6/3/1395

3- بيانات در ديدار رئيس و اعضاي مجلس خبرگان رهبري 27/12/1383

4- بيانات در ديدار رئيس و اعضاي مجلس خبرگان رهبري، 6/3/1395

5- بيانات در ديدار رئيس و اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، 20/12/1394

6- بيانات در ديدار رئيس و اعضاي مجلس خبرگان رهبري، 6/3/1395

7- بيانات در ديدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، 21/12/1393

8- سوره‎ نحل، بخشي از آيه‎ ۳۶؛ «... [تا بگويد: ] "خدا را بپرستيد و از طاغوت [ = فريبگر] بپرهيزيد"...»

9- سوره شوري، بخشي از آيه‎ ۱۳؛ «... دين را برپا داريد...»

10- همان؛ «... و در آن تفرقه‎اندازي نكنيد. بر مشركان آن‎چه كه ايشان را به سوي آن فرامي‎خواني، گران مي‎آيد. خدا هركه را بخواهد، به سوي خود برمي‎گزيند، و هركه را كه از در توبه درآيد، به سوي خود راه مينمايد.»

11- سوره‎ شوري، بخشي از آيه‎ ۱۳؛ «... بر مشركان آن‎چه كه ايشان را به سوي آن فرامي‎خواني، گران مي‎آيد...»

12- سوره‎ احزاب، آيه‎ ۱؛ «اي پيامبر! از خدا پروا بدار و كافران و منافقان را فرمان مبر، كه خدا همواره داناي حكيم است.»

13- سوره‎ احزاب، آيات ۲و۳؛ و آن‎چه را كه از جانب پروردگارت به سوي تو وحي مي‎شود، پيروي كن كه خدا همواره به آن‎چه مي‎كنيد آگاه است. و بر خدا اعتماد كن، همين بس كه خدا نگهبان [تو] است.»

14- بيانات در ديدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، 21/12/1393

15- بيانات در ديدار رئيس و اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، 12/6/1394

16- بيانات در ديدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، 21/12/1393

17- بيانات در ديدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، 21/12/1393

18- بيانات در ديدار رئيس و اعضاي مجلس خبرگان رهبري، 6/3/1395

19- بيانات در ديدار رئيس و اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، 20/12/1394

20- بيانات در ديدار رئيس و اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، 20/12/1394

21- بيانات در ديدار رئيس و اعضاي مجلس خبرگان رهبري، 6/3/1395

22- بيانات در ديدار اعضاي مجلس خبرگان رهبري، 15/12/1392

23- بيانات در ديدار اعضاي مجلس خبرگان رهبري، 15/12/1392

24- سايت انتخاباتي آيت‎ا... ميرباقري

گزارش بانك مركزي نشان داد
استقراض 16 هزار ميلياردي دولت از بانك ها طي چهار ماه

بر اساس گزارش بانك مركزي در چهار ماه نخست سال جاري 16 هزار ميليارد تومان بر حجم استقراض دولت از بانك‎ها افزوده شده است.

موضوع بدهي دولت به نظام بانكي در دولت حسن روحاني به وضعيت بحراني شدن نزديك شده است، نه تنها بدهي دولت به نظام بانكي، بلكه بدهي دولت به بانك مركزي و بدهي بانك‎ها به بانك مركزي نيز افزايش بالايي داشته و هر سه در اين چهار سال با رشد‎هايي قريب به صددرصد رو‎به‎رو شده‎اند.

در زمينه بدهي دولت به نظام بانكي (كه به نوعي مي‎توان آن را استقراض دولت از بانك‎ها به شمار آورد) ، طبق آمار بانك مركزي، اين رقم براي اسفند ماه سال 91 (سال كاري آخر دولت دهم) به ميزان 69 هزار و 900 ميليارد تومان بود كه در تير ماه امسال به رقم 201 و 800 هزار ميليارد تومان افزايش يافت.

به عبارت ديگر، استقراض دولت از نظام بانكي در اين چهار سال بيش از 2/8 برابر شد؛ رقمي كه در حد يك فاجعه در نظام بانكي محسوب مي‎شود.

بدهي دولت به بانك‎ها در اسفند ماه سال گذشته، 185 هزار و 790 ميليارد تومان بود كه بنا بر آخرين آمار منتشر شده توسط بانك مركزي به رقم 201 هزار و 800 ميليارد تومان در تير امسال افزايش يافت، بنابراين طي چهار ماه نخست امسال 16 هزار ميليارد تومان به رقم استقراض دولت از بانك‎ها اضافه شده است.

هر چند رشد اين بدهي در تير امسال نسبت به تير ماه سال گذشته كم‎تر از زمان مشابه آن در سال قبلش مي‎باشد ولي روشن است كه دولت همچنان پاي خود را بر روي پدال گاز استقراض از بانك‎ها نگه داشته است.

اين در حالي است كه بدهي دولت به بانك مركزي (كه همان استقراض دول از بانك مركزي محسوب شده و به مراتب تبعات سنگيني براي اقتصاد دارد) در طول اين چهار ماه حدود هفت هزار و 600 ميليارد تومان افزايش يافت و به آستانه 35 هزار ميلياردي شدن رسيد.

به گزارش مشرق، به عبارت ديگر، دولت در چهار ماه اول امسال ۷۶۰۰ ميليارد تومان «از خزانه بانك مركزي برداشت» كرده است.

حال اگر بدهي دولت به نظام بانكي را به بدهي دولت به بانك مركزي اضافه كنيم، متوجه مي‎شويم كه تنها در چهار ماه! بدهي‎هاي دولت به اين دو نهاد، بيش از 23 هزار و 500 ميليارد تومان افزايش داشته است.

اين در حالي است كه در ارقام بالا بدهي شركت‎ها و مؤسسات دولتي لحاظ نشده و تبعا با در نظر گرفتن شركت‎ها و مؤسسه‎هاي وابسته به دولت با رقم بزرگ‎تري از حجم بدهي‎ها مواجه مي‎شويم.

نكته مهم، توجه به اين نكته است كه دولت كنوني مدعي رعايت انضباط پولي بوده و در بسياري موارد اين موضوع را به‎عنوان دستاورد خود معرفي مي‎كند، اما آمار‎هاي رسمي كشور نه تنها اين ادعا را تاييد نمي‎كند بلكه عكس آن را نشان مي‎دهد، از اين رو عملكرد دولت در اين زمينه بيش از اين‎كه نشان دهنده رعايت انضباط پولي باشد، نشان دهنده نزديك‎تر شدن به يك بحران بدهي در نظام بانكي است.

 حديث مهدي(عج)

به سوي ظهور

امام زين‎العابدين(ع):
هر كه در دوران غيبت قائم ما بر ولايت ما ثابت قدم باشد، خداوند پاداش هزار شهيد مانند شهداي بدر و احد را به او عطا مي‎فرمايد.
كشف الغمه، ج3، ص312

 راه امام

بركات جنگ تحميلي

هر روز ما در جنگ بركتي داشته‎ايم كه در همه صحنه‎ها از آن بهره جسته‎ايم. ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‎ايم، ما مظلوميت خويش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‎ايم، ما در جنگ، پرده از چهره تزوير جهانخواران كنار زديم، ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناخته‎ايم.
صحيفه امام، ج 21، ص 283

 در پرتو خورشيد

در قله اخلاق و عدالت

ايشان يك انسان متفكر، فرهيخته، دانا، بزرگوار، وارسته و متواضع است، همان‎گونه كه شايسته يك رهبر است. در مورد ايشان بايد بگويم كه او پيرو امام خميني(ره) است و امام خميني(ره) هم پيرو امام علي(ع) بود. آيت‎ا... خامنه‎اي مردي بزرگ است و اگر اين‎گونه نبود، به اين مرتبه نمي‎رسيد.
من مي‎دانم كه هركس بخواهد شخصيت ايشان را تعريف كند او را بر قله اخلاق و عدالت معرفي خواهد كرد. ايشان انساني بزرگ مي‎باشد و ايران به خاطر وجود چنين شخصي باارزش است. من از همين جا آرزو مي‎كنم كه ايران در اين زمان همان‎گونه كه شايسته چنين مردي است، همراه با عدالت و اخلاق و همه خوبي‎ها باشد. به‎صورت كلي مي‎توانم بگويم كه امام خميني(ره) و امام خامنه‎اي بر راه و روش امام علي(ع) حركت كرده‎اند.
جورج جرداق مسيحي