صفحه آخر

آيت‎ا... مصباح يزدي:
عمل به حق بدون اعتقاد به آن فايده اي ندارد

به گزارش پايگاه اطلاع‎رساني آثار حضرت آيت‎ا... مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در مراسم تجليل از مقام استاد و گراميداشت روز معلم، اظهار داشت: يك استاد بايد موقعيت خود را در جامعه بشناسد و بتواند از امكانات موجود به درستي بهره‎برداري كند، تا وظيفه خود را در اجتماع به بهترين وجه انجام دهد.

آيت‎ا... محمد تقي مصباح يزدي با اشاره به اين‎كه نبايد معلمي و استادي، فقط در حد يك شغل براي كسب درآمد تلقي شود، خاطر نشان كرد: در اين صورت ارزش كار معلم به درستي شناخته نشده، و يك استاد با چنين تفكري نمي‎تواند بهره‎برداري مناسبي از عمرش داشته باشد.

ايشان با استناد به روايتي از امام صادق عليه‎السلام، اظهار داشت: اگر كساني حق را به بهترين وجه توصيف كنند، و در عمل هم به آن پايبند باشند، اما واقعاً به آن باور و ايمان نداشته باشند، كارهايشان ارزشي نخواهد داشت.

عضو جامعه مدرسين با اشاره به ماجراي «شهيد الحمار»(1) در جنگ احد، گفت: چه بسيارند كارهايي كه حسن فعلي دارند، اما هيچ اجري براي فاعل آن متصور نيست. با توجه به همين امر كساني كه در جايگاه معلمي و استادي قرار مي‎گيرند، ابتدا بايد نيت خود را اصلاح كنند، تا حداقل خودشان از علمشان منتفع شوند.

استاد اخلاق حوزه علميه با اشاره به اين‎كه يك كار زماني ارزشمند است كه براي خدا باشد، اظهار داشت: نبايد به مذمت يا خوشايند مردم دل بست؛ بايد نيت ما خالصانه براي خدا باشد. كسي كه چنين باشد ولي و دوست اهل‎بيت عليهم‎السلام خواهد بود.

آيت‎ا... مصباح يزدي با اشاره به وظيفه شاگرد نسبت به استاد، گفت: شاگرد بايد نسبت به استاد تواضع و فروتني داشته باشد و او را اكرام كند؛ حتي اگر نيت استاد خالص نبوده، و او براي دنيا كار كرده باشد. بر اساس روايات، استاد مانند پدر است و همان‎گونه كه احترام و احسان به پدر لازم است، حتي در صورتي كه فردي گناهكار، بلكه كافر باشد، احترام به استاد نيز لازم است.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم دربخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: تعليم و تربيت فقط به زبان، و امر و نهي نيست؛ گاهي رفتار يك فرد، حتي راه رفتن و نشست و برخاست او تعليم و تربيت است.

ايشان با اشاره به اين‎كه مهم‎ترين عناصر سازنده شخصيت يك انسان، رفتار والدين، استاد، و كساني است كه فرد با آن‎ها معاشرت مي‎كند، با بيان خاطره‎اي از حضرت امام(ره)، گفت: امام راحل هنگام راه رفتن بسيار باوقار و متين بودند. برخي از شاگردانشان هم از شدت علاقه به ايشان، ناخودآگاه شبيه امام(ره) راه مي‎رفتند و حتي گاهي لحن و نوع تعبيراتشان هم مثل لحن و تعبيرات امام(ره) بود. اين امر نشان مي‎دهد رفتار استاد به شدت در ساختن شخصيت شاگرد تأثيرگذار است.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) همچنين در آستانه سالروز شهادت استاد شهيد مرتضي مطهري و روز معلم، در ديدار با جمعي از اساتيد مدرسه علميه رشد، اظهار داشت: اراده خداوند متعال بر اين تعلق گرفته كه بين مخلوقاتي كه در اين عالم زندگي مي‎كنند، ارتباطات متنوعي وجود داشته باشد؛ ارتباطاتي كه ظاهرا در عالم ملكوت و بين فرشتگان وجود ندارد.

آيت‎ا... مصباح يزدي با اشاره به ويژگي‎هاي انسان، اظهار داشت: در بين همه مخلوقات، فقط انسان است كه مي‎تواند با اختيار خود تا بي‎نهايت عروج كند؛ به گونه‎اي كه ملائكه، خادم او محسوب شوند؛ از سوي ديگر همين انسان مي‎تواند تا جايي سقوط كند كه از حيوانات پست‎تر شود.

ايشان رابطه معلم و متعلم را يكي از روابط متنوع بين موجودات اين عالم عنوان كرد، و افزود: در اسلام اهميت بسيار زيادي به اين رابطه داده شده است؛ تا جايي كه در برخي موارد رابطه علمي از رابطه پدر و فرزندي نيز بالاتر دانسته شده است؛ از جمله شگفتي‎هاي اين ارتباط اين است كه مي‎تواند طرفيني باشد؛ يعني فردي از يك جنبه، معلم كسي باشد، و در عين حال از جنبه ديگر، متعلم وي به‎شمار رود.

استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به جايگاه رفيع استاد در بين همه مكاتب و ديدگاه‎ها، خاطر نشان كرد: در فرهنگ اسلامي، جايگاه استادي كه سبب كمال انسان و قرب به خدا بشود، قابل مقايسه با جايگاه اساتيد ديگر نيست.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اين‎كه همه اساتيدي كه مشغول تدريس هستند، به يك اندازه اجر و ثواب ندارند، افزود: گاهي اجر يك استاد ده‎ها، بلكه هزاران برابر اجري است كه استاد ديگر دارد و اين تفاوت به نيت استاد بستگي دارد.

علامه مصباح يزدي با اشاره به اهميت نيت خالصانه در همه كارها، اظهار داشت: حتي تدريس معارف دين، اگر بدون نيت خالص و بدون اعتقاد و ايمان به حق باشد، ارزش و ثمره‎اي ندارد. چون علم زماني ارزش دارد كه تبديل به ايمان بشود.

ايشان با اشاره به مراتب مختلف نيت، از پايين‎ترين مرتبه تا درجه‎اي نزديك به انبيا، اظهار داشت: اگر نگاه معلم به تدريس، به‎عنوان يك شغل باشد، هر چند اين امر مذموم نيست، اما معلم، خودش بهره معنوي چنداني از كارش نخواهد برد؛ اما اگر تدريس را چون خدا دوست دارد، انجام داديم، ارزشي بي‎نهايت خواهد داشت.

استاد اخلاق حوزه علميه قم با استناد به روايتي، گفت: هركس براي خدا علم بياموزد و براي خدا به آن عمل كند و براي خدا علم را به ديگران آموزش دهد، در آسمان‎ها از او با عظمت ياد مي‎شود.

ايشان با تأكيد بر اين‎كه بايد فرصت‎هاي پيش آمده را قدر بدانيم و نيت‎هايمان را خالص كنيم، خاطر نشان كرد: اگر خالص شديم، تعريف و مذمت ديگران در ما اثري نخواهد داشت؛ چرا كه ما فقط به دنبال خشنودي خداوند خواهيم بود، نه تعريف و تمجيد ديگران.

آيت‎ا... مصباح يزدي ادامه داد: بايد سعي كنيم تفكر كار كردن براي خدا را به شاگردان نيز منتقل كنيم، و يكي از راه‎هاي انتقال اين تفكر به شاگردان اين است كه در عمل، الگوي مناسبي براي آن‎ها باشيم.

ايشان با يادآوري لزوم تواضع و فروتني شاگرد نسبت به استاد، گفت: استاد، مخلص باشد يا نباشد، وظيفه شاگرد، احترام و اكرام اوست.

آيت‎ا... مصباح يزدي در پايان با بيان اين‎كه علماي گذشته واسطه فيض براي رساندن نورانيت اهل‎بيت عليهم‎السلام و معارف آن‎ها به ما بوده‎اند، ادامه داد: اگر ما هم بتوانيم سهم بسيار اندكي در رساندن فيوضات اهل‎بيت عليهم‎صلوات‎ا... به ديگران داشته باشيم، براي دنيا و آخرتمان كفايت مي‎كند.

پي‎نوشت:

1. در خصوص حكايت شهيد‎الحمارنقل شده است: در يكي از جنگ‎هاي پيامبر(ص) شخصي از سپاهيان ايشان از الاغ يكي از سپاهيان دشمن خوشش آمد و به قصد اينكه آن الاغ را مال خود كند با صاحب آن به نبرد پرداخت و كشته شد. اصحاب آن شخص را به‎عنوان اين‎كه شهيد شده است بر سر دست گرفته و به نزد پيغمبر اكرم(ص) آوردند. پيغمبر فرمودند: دست نگه داريد اين شخص در راه خدا شهيد نشده است در راه آن الاغ شهيد شده است!

 حديث مهدي(عج)

به سوي ظهور

امام جعفرصادق(ع):
زماني كه حضرت قيام مي‎كند سرزميني باقي نمي‎ماند جز اين‎كه نداي(رساي) شهادتين «لا اله الا الله محمد رسول‎ا...(ص)» از آن برخواهد خواست.
بحارالانوار،‎ ج 52، ص 340

 راه امام

اين ها جامعه را به فساد مى كشند

اگر بخواهيد خدمتگزار اسلام باشيد، خدمتگزار ملت اسلامى باشيد، و اسير در دست ابر قدرت‎ها و آن‎ها كه پيوند با ابر قدرت‎ها دارند نباشيد، بايد دانشگاه و فيضيه و همه آن‎ها كه مربوط به دانشگاهند و همه آن‎ها كه مربوط به فيضيه هستند در رأس برنامه‎هاى تحصيلى‎شان برنامه اخلاقى و برنامه‎هاى تهذيبى باشد؛ تا امثال مرحوم مطهرى(ره) را به جامعه [تقديم‎] كند. و اگر خداى نخواسته بر خلاف باشد، آن وقت افرادِ مقابلِ اين افراد را به جامعه مى‎فرستد؛ و اين‎ها جامعه را به فساد مى‎كشند و مردم را به اسارت. آن قدر كه كشور ما از دانشگاه و فيضيه صدمه ديده است از جاهاى ديگر نديده است.
صحيفه امام، ج 14، ص 170

 در پرتو خورشيد

وضعيت جالب منزل پدري رهبر انقلاب

مقام معظم رهبري سال‎ها بعد از فوت پدرشان درباره خصوصيات ايشان مي‎فرمايند:
پدرم روحاني معروفي بود، امّا خيلي پارسا و گوشه گير... زندگي ما به سختي مي‎گذشت. من يادم هست شب‎هايي اتفاق مي‎افتاد كه در منزل ما شام نبود! مادرم با زحمت براي ما شام تهيه مي‎كرد و... آن شام هم نان و كشمش بود... منزل پدري من كه در آن متولد شده‎ام‎ - تا چهار - پنج سالگي من - يك خانه ۶۰-۷۰ متري در محله فقير نشين مشهد بود كه فقط يك اتاق و يك زير زمين تاريك و خفه‎اي داشت. هنگامي كه براي پدرم ميهمان مي‎آمد همه ما بايد به زير زمين مي‎رفتيم تا مهمان برود. در اين خانه [پدري]، هشت سال پدر و مادر رئيس جمهور وقت زندگي كردند. بنده رئيس جمهور بودم... اما اين پير مرد و پير زن كوچك‎ترين توقعي نداشتند كه چون پسرشان رئيس جمهور شده، اين خانه را تبديل به احسن كنند يا دستي به سر و صورتش بكشند.